Ce sa fac in caz de accident?

1. Informatii generale

Conform Codului Rutier in vigoare, un incident poate fi clasat drept accident rutier daca si numai daca acesta indeplineste urmatoarele conditii: locul in care s-a produs este un drum de circulatie publica, din incident a rezultat ranirea unui sau mai multor indivizi sau chiar avarierea unui alt vehicul. Un factor foarte important ar fi ca este absolut obligatoriu ca in nefericitul incident sa fie implicat cel putin un vehicul in miscare.

Obligatiile vinovatului difera de la caz la caz si se stabilesc in urma mai multor factori. Prin urmare, exista doua seturi de obligatii ce trebuiesc urmarite in cazul accidentelor rezultate cu victime si a celor rezultate cu pagube materiale.

2. Accidente soldate cu victime

Conform articolului 77 din Codul Rutier, in momentul producerii unui astfel de accident din care, evident, a rezultat decesul sau vatamarea sanatatii unui anumit individ esti obligat sa iei masuri imediate de anuntare a organelor de Politie prin apelarea serviciului national de urgenta (112), sa relatezi cele intamplate precum si numarul de victime sau gravitatea vatamarii si sa ceri ajutor pentru cei raniti. Nu iti este permis sub nici o forma sa modifici sau sa stergi urmele accidentului si cu siguranta nici sa nu parasesti locul faptei.

De asemenea, orice alta persoana implicata in accident sau care a fost martor la evenimentul nefericit are obligatia de a anunta de indata organele de Politie, cel mai usor prin apelarea numarului 112, destinat serviciului de urgente. Aceeasi obligatie prevazuta si in cazul in care in eveniment este implicat un vehicul ce transporta substante sau materiale periculoase.

3. Accidente soldate cu pagube materiale

In cazul in care accidentul in care ati fost implicat s-a soldat numai cu daune sau pagube materiale, precum avarierea autotorismelor sau a altor proprietati / bunuri, in calitate de conducator auto Codul Rutier va obliga sa mutati vehiculele avariate in afara carosabilului. Totusi, daca starea acestora nu permite acest lucru, este recomandat sa le mutati cat mai aproape de bordura sau acostament, semnalandu-le prezenta obligatoriu.

Tot in cadrul obligatiilor dvs. de conducator auto intra si faptul ca in cel mult 24 de ore de la producerea accidentului este necesar sa va prezentati la unitatea de politie competenta pe raza careia s-a intamplat respectivul incident pentru intocmirea documentelor de constatare.

Conform codului rutier cei care incheie o constatare amiabila de accident in conditiile legii sau in care vinovatul detine o asigurare facultativa de avarii auto iar incidentul a constat doar in avarierea celuilalt vehicul nu sunt obligati sa se prezinte la nici o sectie de Politie intrucat realizarea documentelor anterior mentionate nu este necesara.

4. Constatul amiabil

Informatii generale

Constatul amiabil este un document prin care cei doi conducatori auto accepta solutionarea accidentului prin constatare amiabila. Practic, cei doi soferi implicati in incident rezolva problema pe cale amiabila, fara a ma implica si Politia in toata aceasta poveste. Conform legii, mai intai trebuie indeplinite conditiile de utilizare ulterior procedura putand fi inaintata.

In cazul in care una dintre parti nu este de acord cu respectivul document, constatarea accidentului poate si va fi facuta numai de unitatea de politie competenta, pe raza careia a avut loc accidentul.

Utilizarea constatului amiabil nu este sub nici o forma obligatorie aceasta fiind practic doar o optiune si o alternativa la metoda clasica de anuntare a accidentului la organele de politie competente.

Incepand cu Iulie 2009, conducatorii auto implicati intr-un accident rutier au dreptul de a apela la optiunea de a completa acest formular tipizat pentru a consemna atat circumstantele cat si modul in care nefericitul eveniment s-a produs. Practic, acest formular inlocuieste procesul verbal tip intocmit de agentul prezent la constatarea accidentului.

Conditiile aplicarii constatului amiabil

Conform Ordinului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 21/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident procedura de constat amiabil poate fi pusa in aplicare numai in cazul accidentelor usoare, fara victime umane ci doar cu daune materiale minore. Incidentul trebuie sa se fi produs pe teritoriul Romaniei, si poate implica maxim doua autotorisme.

Este obligatoriu ca masina sa fie functionala si sa poata fi deplasata fara ajutorul unui serviciu de tractare. In caz contrar este obligatorie chemarea unui agent de politie competent la fata locului.

Formularul de constat amiabil poate fi utilizat atat in cazul accidentelor realizate pe un drum public cat si in cazul celor care au avut loc pe drumuri inchise circulatiei publice sau in incinte.

Pentru ca formularul de constat amiabil sa fie valabil, este necesara completarea si semnarea sa de catre ambele parti implicate in incident. De asemenea, in cazul in care unul dintre autovehicule este stationat sau parcat intr-un loc amenajat corespunzator, formularul poate fi completat atat de proprietarul acestuia cat si de utilizatorul uzual al vehiculului.

Prin completarea formularului nu se stabileste vinovatia sau nevinovatia uneia dintre parti precum nici care dintre cei doi conducatori auto este responsabil pentru producerea accidentului. Scopul sau este de a se aduna cat mai multe informatii despre imprejurarile in care nefericitul incident a avut loc.

Cum obtii un formular de constatare amiabila

Formularul de constat amiabil in caz de accident este tiparit si distribuit in cadrul oricarei societati autorizate de asigurare autovehicule ce ofera servicii de incheiere a unor polite de asigurari pentru acestea.

Pentru a obtine un formular este necesara adresarea dvs. catre asiguratorul cu care ati decis sa incheiati polita de asigurare RCA.

Completarea formularului

Pasul 1

Pas 1Este necesara preluarea tuturor datelor martorilor accidentului si scrierea acestora pe formular sus, in partea dreapta, in campul numarul 5. Este obligatorie folosirea unui pix de culoare albastra si scrierea informatiilor cu majuscule lizibil si suficient de apasat incat sa nu rupeti formularul. Este interzisa afisarea la campul „martori” persoanele pe care le transportati la momentul accidentului, sotul / sotia, concubini, afini sau rude de orice grad si cu siguranta nici colegi de servici, angajati, utilizatori sau proprietari ai vehiculelor implicate. Cei mai multi martori sunt de regula pietoni care au avut ghinionul de a se afla in preajma la momentul incidentului.



Pasul 2

Pas 2Fiecare dintre cei implicati este obligat sa completeze complet si corect una din sectiunile formularului de constat amiabil. La final, ambele sectiuni trebuiesc completate, cea din stanga, intitulata Vehicul A de catre un conducator auto implicat in accident, cea din dreapta, intitulata Vehicul B, de catre celalalt conducator auto implicat in accident. Ordinea in care este completat acest formular este irelevanta, insa datele de identificare perosnale ale detinatorului politei de asigurare, ale soferului de vehicul, ale vehicului si ale politei de asigurare de raspundere civila auto trebuiesc completate in mod absolut obligatoriu. Recomandam sa acordati multa atentie acestei sectiuni.



Pasul 3

Formularul de constat amiabil include o sectiune, un spatiu comun, in care este necesara realizarea unei schite a accidentului. Se poate desena doar o singura schita, iar cele doua parti trebuie sa cada de acord in vederea realizarii acesteia precum si a detaliilor ilustrate.

Sfaturi

Formularul de constat amiabil contine doua pagini autocopiative. Fiecare dintre cei doi conducatori auto implicati in accident este obligat sa pastreze cate o copie. Atat originalul cat si copia au aceeasi valoare juridica.
Este interzisa modificarea insemnarilor din formular dupa completarea si semnarea acestuia de catre cei doi soferi implicati.
Recomandam sa ii cereti celuilalt conducator auto implicat sa va prezinte documentele de identificare pe care le detine (precum cartea de identitate, talonul masinii, permisul de conducere sau polita RCA) pentru a evita cazurile in care datele de identificare sunt scrise gresit sau in cazul in care acesta furnizeaza in mod intentionat date false.

Depunerea formularului la companiile de asigurare

In cazul in care se doreste plata unor despagubiri in urma accidentului produs este obligatorie depunerea imediata a formularului la compania de asigurari mentionata de catre celalalt sofer pe formularul de constat amiabil. Compania de asigurari este societatea care asigura RCA celalalt vehicul implicat si la care soferul respectiv plateste o polita de asigurare.

In cazul in care nu se doreste plata unor despagubiri ca urmare a accidentului produs, depunerea formularului de constat amiabil trebuie depus obligatoriu si imediat la compania de asigurar la care dvs. aveti incheiata polita RCA.

Totusi, indiferent de caz este necesara prezenta personala la asigurator unde va trebui sa depuneti formularul de constat amiabil si sa completati o declaratie tipizata. Dupa finalizarea acestui proces asiguratorul va va elibera documentul de introducere in reparatie, va stabili vinovatia sau nevinovatia dvs. si, in functie de caz, va acorda despagubirea.

5. Foarte important!

Absolut toate vehiculele inregistrate sau inmatriculate care circula pe un drum public (exceptie fac cele cu tractiune animala) trebuie sa aiba o asigurare obligatorie pentru raspundere civila in caz de pagube produse unei terte parti in urma unui accident de circulatie.

In cazul in care un autovehicul este depistat ca circula pe drumuri publice fara polita de asigurare RCA valabila, conducatorul auto va fi sanctionat conform legii cu o amenda cuprinsa intre 1000 si 2000 lei in functie de caz, de modelul masinii, de motorizare s.a.m.d. dar si cu retinerea certificatului de inmatriculare al masinii impreuna cu cele doua placute cu numerele de inmatriculare.

Daca totusi conducatorul auto nu face dovada asigurarii acestuia in cel mai scurt timp posibil, dupa 30 de zile de la data aplicarii masurii mentionate anterior politia rutiera are dreptul si initiaza procedura de radiere din evidenta a autovehicolului, conform articolului 76, alineatul 3, din Codul Rutier in vigoare.